Explainer: Why media veterans Brown and Munusamy are in the hot seat

Explainer: Why media veterans Brown and Munusamy are in the hot seat

- Two veteran journalists, Ranjeni Munusamy and Karima Brown, have been in the spotlight for all the wrong reasons

- One has been accused of enjoying payments from a secret intelligence slush fund, while the other has been implicated in breaking the broadcaster's code

- Briefly.co.za explains what the situation is and explores why the pair are suddenly in the public eye

PAY ATTENTION: Click “See First” under the “Following” tab to see Briefly.co.za News on your News Feed!

Karima Brown and Ranjeni Munusamy are on the receiving end of controversial accusations this week, a change of roles for the two veteran media personalities.

With serious allegations levied against them, the journalists have had the tables somewhat turned on them.

Briefly.co.za unpacks what the situation is, explaining why Brown and Munusamy are coming under fire:

PAY ATTENTION: Do you want to know what's trending on Briefly.co.za? Join our WhatsApp group today.

READ ALSO: Report allegedly links Malema to tender corruption: Mashaba grateful

Crime Intelligence Slush Fund

Tiso Blackstar Group journalist Ranjeni Munusamy has been accused of enjoying funding out of a covert Crime Intelligence slush fund.

TimesLIVE reports that Hawks officer Kobus Roelofse fingered Munusamy in testimony at the Zondo Commission of Inquiry.

Roelofse claimed that the journalist's vehicle was paid off with a payment from the secret account to the tune of over R140 000.

Munusamy has issued a statement in response to the allegations, denying the claims and slamming them as 'baseless'. The journalist has indicated that she will be responding to the allegations at the inquiry, adamant that it has her full cooperation.

Breaching Broadcaster Codes

Journalist Karima Brown has been found to have breached the provisions of the Broadcasting Complaints Commission of South Africa's code.

Stemming from her time as host of the Karima Brown Show on Talk Radio 702, an independent inquiry had probed a complaint of censorship and editorial interference which the journalist herself had laid with the commission.

An episode during which Brown tackled SABC executives, Minister Gwede Mantashe and MultiChoice CEO Calvo Mawela, linking dealings between the two broadcasters, had seen Brown's management reigning her in.

Brown had complained that a meeting during which she was instructed to invite the guests back in order to respond to the interview had prompted her to lodge a complaint.

However, the inquiry had instead found that her comments had violated the BCCSA's code, reports News24:

“Presenters are of course at liberty to leave questions for the audience to answer, but must then take the risk that reasonable listeners will reach a defamatory or adverse conclusion about the individuals, given the context in which their names are mentioned.”

Brown has since slammed the entire ordeal as a cover-up, adamant that no remedial action had been taken against her after the incident in question.

Enjoyed reading our story? Download BRIEFLY's news app on Google Play now and stay up-to-date with major South African news

Source: Briefly.co.za

Online view pixel